Oulun Seudun Mäntykoti ry ja Sijaiset.fi Henkilöstöpalvelut aloittivat yhteistyönsä keikkavuorojen ja sijaisuuksien täyttämisen osalta keväällä 2022.
Yhteistyö käynnistyi, kun Mäntykodilta otettiin yhteyttä Sijaiset.fi Henkilöstöpalveluihin. Sijaiset.fi Henkilöstöpalvelut oli entuudestaan tuttu tekijä Mäntykodin toiminnanjohtajalle Anna-Mari Korpelinille, joka on myös aiemmassa työpaikassaan tehnyt yhteistyötä Sijaiset.fi Henkilöstöpalveluiden kanssa.
Ensimmäisenä vaiheena sopimuksen solmimisen jälkeen Sijaiset.fi Henkilöstöpalveluiden henkilöstökoordinaattorit alkoivat keräämään Mäntykodin tarpeisiin sopivia keikkatyöntekijöitä.
Työntekijöiden saaminen kiinnostumaan uudesta yksiköstä vie aina oman aikansa. Kun työntekijäpoolit saatiin kuntoon, ovat hommat sujuneet hyvin. Mäntykodilla koetaan, että sovelluksen kautta tulevat työntekijät ovat helpottaneet työkuormaa, kun kaikkia ei tarvitse kontaktoida erikseen.
– Tekstiviestejä, WhatsApp-viestejä… keikkalaisten tavoittelu on ollut melkoista rumbaa. Nytkin uudella vuorolistallamme puuttui tekijä lähes 60 vuorosta, mutta ne vuorot täyttyivät Sijaiset.fi-työntekijöiden kautta. Se on aina voittajafiilis, kun järjestelmästä tulee viesti, että vuorot ovat menneet, Mäntykodin tiimivetäjä Nina Kerttula kertoo.
– Sijaiset.fi on helpottanut lyhytaikaisen henkilöstön rekrytointia. Se on säästänyt meiltä aikaa paljon puhelinrumbalta, kun meillä on siellä valmis sijaispooli, Korpelin lisää ja tarkentaa, että yhteistyötä on hyödynnetty myös pitkäaikaisten sijaisten rekrytointiin.
Järjestelmän kautta vuoroja voivat varata kaikki Mäntykodin työntekijäksi hyväksytyt keikkalaiset. Vakiokeikkailijat ovat kuitenkin vakiintuneet nopeasti, ja he ovat aina toivottuja.
– Työyhteisöä toki palvelisi aina paremmin, jos työntekijät koostuisivat omista työntekijöistä, mutta Sijaistenkin kautta meillä käy keikkailemassa paljon samoja tuttuja kasvoja, Kerttula sanoo.
Yhteistyö henkilöstökoordinaattorien kanssa on jatkuvaa ja uusia keikkalaisia rekrytoidaan jatkuvasti, jos vanhoja jää pois. Yhteydenpito on toiminut ja ajatuksia on vaihdettu avoimesti.
– On hyvä, että on voinut avoimesti soittaa ja sanoa, jos jokin asia on tökkinyt, niin henkilöstökoordinaattorit ovat ottaneet kopin asiasta ja pyrkineet sen korjaamaan. Se on myös ihan normaalia, koska uusien työntekijöiden kohdalla parhaimman kuvan saa vasta siinä vaiheessa, kun he tulevat töihin, Korpelin summaa ja antaa kiitosta koordinaattoreiden aktiivisuudesta ja halusta olla aina apuna.